måndag 14 januari 2013

Egna ägg!



Det är så fantastiskt kul med höns!
Att få pyssla om dom o se dom gå fritt i trädgården är så härligt!
Och så får man ju något tillbaka, nämligen alldeles egna ägg!

Nu har mina Bielefelder kommit igång med värpningen!
Tre styck spräckliga damer flyttade ju hit i höstas..
Alldeles gyllenbruna o ibland fläckiga ägg lägger dom!
I korgen är det bara deras ägg, får nästan 2 om dagen av dessa tre hönor!
Dom andra befinner sig i någon form av vinterdvala, bara nåt enstaka ägg har jag fått under vintern..

 Ha det fint!


Kram Liza


9 kommentarer:

Maria sa...

Å så underbart. Måste vara något visst med att ha egna hönor. Och härliga färska ägg.
Ha de gott kram Maria

Det Vita Drömhuset sa...

Så mysigt med egna ägg - en liten dröm jag har! :) Men men....

Gott med kladdkakemuffins! Mums! Favoriter hos mig när det gäller fika. :)

Kram Åse

Lantligt i smultronbacken sa...

vad härligt. Då vet ni ju vad ni stoppar i er med, idag kan man inte veta det tycker jag det verkar på alla undersökningar mm.

Kram Teres

Sallys hus sa...

Å så härligt!
Snacka om vardagslyx..;)
Kram Katarina

Frederica sa...

Färskare kan det inte bli ;)
Och lite lagom många ägg, som ni faktiskt kan göra av med själva!

Sov gott!
Kramat

Therese sa...

Egna ägg å höns är sannerligen en lyx :-D Är så glad var gång jag kommer över hemägg, är ju så mycket godare! Önskar dig en fin dag! KRAM

FruNeroLindström sa...

Här går det åt en hel del ägg, så vore egentligen inte fel med egna höns.
Men tror inte grannarna skulle uppskatta dem tyvärr ;)
Men så mysigt att bara kunna gå ut och plocka in till frukosten.
Ha en mysig Tisdag, Kram Malin

Therese sa...

Hängde på låset och ahr nu två krukor pärlisar som jag ska plantera i en vit jumbokopp som ska få pryda köket, härligt! Lämnar en drös kramar och hoppas du mår bra <3

marie sa...

Visst är det nåt alldeles speciellt med egna ägg. Nu värper mina så bra så jag kan förse mina jobbarkompisar (5 st) med ägg också. Delad glädje dubbel glädje;) Ha det gott/Marie