lördag 3 november 2012

En upp-o-nervänd morgon! ♥





Jaa morgonen blev inte alls som den brukar...!
Gick som vanligt ut för att ge alla djur mat o vatten innan jag själv äter frukost...
När jag så kom ut till hönshuset låg inte ruv-hönan Ulla i sitt rede utan en bit bort, tänkte inte mer på det utan häller upp nytt vatten o portionerar ut maten då jag plötsligt hör små pip...!

Springer bort till redet där hon legat o där under locket ligger endast 2 ägg o några bitar av ett skal...
Nu börjar jag inse vad som faktiskt hänt!!
Fort upp med kompostnätet, ställer iordning det i en hörna o rusar bort o grabbar tag i hönan!
Under henne ploppar 3 små ljuvliga dunbollar ut!!

Fort ner med hönan i kompostnäts-hagen o sen tillbaka igen för att hämta kycklingarna!
Alla 3 rymdes i min ena hand!
När jag väl fått dit dom kan jag andas ut o förstå att vi blivit med kycklingar!!!

Två svarta o en gul blev det, så går det med två tuppar i flocken! ;)
Åh dom är så söta o jag är så glad!!
Äntligen lyckades hon efter sitt fiasko i somras då äggen surnade...

Va inte alls förberedd på detta så jag har inte köpt något kycklingfoder.....
Tipsa mig gärna på vad jag kan ge dom!

Nu har jag äntligen fått i mig lite frukost o ska gå ut en runda till för att titta till dom små!
Vilken tur att jag stannade hemma från rallyt idag...! =)


Ha en fin lördag!


Kram Liza


13 kommentarer:

winter to be sa...

Kycklingarna kan äta allfoder så länge det inte är i pelletform då kan det vara bra att krossa det så det blir mindre bitar... Kokt ris, rivna morötter, konserverade majskorn, kokt pasta går också bra. Hönan brukar picka sönder och visa vad de kan äta:-) Det är dock viktigt att de inte får i sig salt... Grattis till tillökningen! Lycka till! / Hanna

Huset på berget sa...

Åh vad roligt att hon fick kycklingar till slut. Jag har ju haft turen att få ett 35tal kycklingar bara i år....Puh! Jag brukar inte köpa något särskilt kyckling foder utan krossar allfodret lite mer och kokar ägg och hackar. Det och vatten så klarar de sig bra.
Hoppas att allt går bra.Lycka till!
Kram kram

Frederica sa...

Men ååååh va underbart :D
Åh så söta dom är också!

Ny blev jag lite extra glad idag av att läsa detta!

Ha en mysig alla helgona!
Kramar

Clara Malvina sa...

Åååh vilken mysig överraskning på morgonen!! Så söta små dunbollar =)

Kramar!

Unknown sa...

Åh vad roligt att hon nu lyckades. Stort grattis till tillökningen, nu börjar ni allt bli en stor familj ;).
Ha nu en bra dag, kram Ing-Britt

Familjen R sa...

ohh va söta..grattis!
Trevlig lördag!

Sofi sa...

Hej vännen!

Å vilka små sötingar!
Grattis får man väl säga!;)

Ha en bra dag!

Kram på dig

Therese sa...

Åhhhh så gulliga bäbisar ni nu har <3
Du får fota och visa allt som de växer! Här har vi nu slagit på bastun och ska värma oss där efter en ruggig stund på kyrkogården, men ack så stämningsfull <3 KRAM

Unknown sa...

Tack för din fina kommentar :) Vilka små sötingar ni har fått åhh så gulliga! :P Ha en fortsatt härlig lördag! Kram Marina

marie sa...

Åh grattis! Så mysigt med kycklingar. Jag ger alltid kokt mosat ägg i början till kycklingarna. Sen brukar jag ge dem undulatfrön också. Lycka till med de små liven, synd att det börjar bli kallt nu:( Ha en riktigt mysig helg nu/Kram Marie

Gabriella sa...

Åh så roligt med små ulliga kycklingar!

Bellas Lantliv sa...

Grattis till småttingarna!
Kramar

Sofie sa...

Vad kul!! Jag blev ju med kycklingar i sensomras och samma där, helt oväntat, så jag panikringde en vän som haft kycklingar och frågade vad tusan jag skulle mata dom, inte hade jag nåt kycklingfoder hemma. Hon tipsade om att ge dom havregryn fram tills jag köpt kycklingfoder (eller undulatfrön fungerar också). Så att så fick det bli :-)

Det är så mysigt med kycklingar, de är ju så fantastiskt söta!

Kram, Sofie