onsdag 23 april 2014

Börja odla!






Hej igen!

Nu är byggandet klart i köksträdgården så nu är det bara att börja odla!
Måste sätta potatis snarast så vi får egna till midsommar..! =) 
En odlingslåda är på gång o så en massa byttor o krukor! 
Bara det roliga kvar nu alltså! 
På översta bilden ser ni den stoora grytan jag fyndade i helgen!

Perfekt att ha köksträdgården klar nu medan Elvira är liten!
Tycker det är superviktigt att barnen lär sig va maten kommer ifrån!
Vi ska absolut inte ha några stora odlingar men att bara kunna gå ut o hämta några potatis, en morot o lite kryddor är ju magiskt! 
Själv sprang jag som liten barfota o åt morötter, jordgubbar o hallon i min mormor o morfars trädgårdsland, dom odlade massor! 

Ha det bra!

Kram Liza 





1 kommentar:

Rost och rädisor sa...

Finns inte mycket som är bättre än att gå ut i landet och hämta grönsaker och kryddor som man behöver. Plocka en solvarm tomat eller färska bär till morgonfilen. Det är ovärdeliga erfarenheter att få med sig när man växer upp.

Verkar inte vara nån panik med potatisen. skulle sätta igår, men både potatisbonden som jag köpte utsädet av och svärfar tyckte jag var ute två veckor för tidigt. Det är mycket traditioner runt päran.

Själv försökte jag argumentera att när den är nere så är den ju nere och kommer upp när det är dags. Den tar ju inte precis nån skada av att ligga i jorden och gotta sig lite. Nä nä, sa svärfar, men tyckte ändå jag var lite tokig...

Ha det fint
/Anette